A gyerekek online és offline világa - Védeni és védve lenni 2.
2020. november 17. írta: Kultúrnasi

 A gyerekek online és offline világa - Védeni és védve lenni 2.

 Életünk üteme folyamatosan változik, sőt sebességet váltott és a napról napra feldolgozandó információ mennyisége is megnőtt. A mindehhez mért időkeretünk és energiánk azonban véges.  Ne hagyjuk, hogy a lemaradástól és kimaradástól való félelem uralja mindennapjainkat. Döntés és választás kérdése, hogy milyen prioritásoknak eleget téve éljük az életünket. A mértékletességet és értékközpontúságot szem előtt tartva biztonságosan és tudatosan mozoghatunk mind az offline és mind az online világban. Gyerekeinknek értékrendünkkel és választásainkkal pedig példát és utat tudunk mutatni.

Az alábbi könyvek segítségül és mankóul szolgálhatnak a gyerekeink által is egyre sűrűbben látogatott digitális világban való tájékozódáshoz. Sokat meríthetnek belőle a felnőttek, szülők és pedagógusok, na és a gyerekeknek is korhű tükör lehet, vagyis megtapasztalhatják, hogy mások is küzdenek hasonló problémákkal, nincsenek egyedül.

1_kep_online_offline_2_4_konyvborito.jpg

 

Igaz Dóra: Nyár, nagyi, net c. könyv (korosztály: 7+)

Berci második osztályos és csak a netezés érdekli. Szülei úgy döntenek, hogy ki kell szakítani a gép- és kütyüfüggés világából, ezért a nyári szünidőre irány a nagyihoz. Vidékre, ahol csak unatkozni lehet, ráadásul még számítógép sincs?! A nagyi játékfüggő unokáját azonban egy körtés (!) tablettel fogadja. A cybertérből valóban így lehet kiterelni valakit, hogy újabb eszközt adunk a kezébe, ami még jobban leválasztja a külvilágról? Ne aggódjunk, mert a nagymama tud valamit. Okosan nem a tiltás eszközével él, hanem igyekszik belehelyezkedni Berci világába. Érdeklődik a net misztikuma felől és segítséget kér a világháló használatához kisunokájától. Megkéri Bercit keressen egy jó receptet a hétvégi ebédhez vagy segítsen a szomszéd néninek a skype használatában. Észrevétlenül vezeti vissza a nagymama az unokáját a valódi élményekhez úgy, hogy teret enged neki, hogy érezze jó valamiben és sikerélménye legyen mindkét világban. Mert, hogy annak is volt oka, hogy Berci a virtuális játékokba menekült.

 "Vasárnap volt. És elfogyott a tojás. A múltkor Berci egészen kétségbe esett ettől. Ugyanis talált egy tuti receptet a neten, amit szeretett volna elkészíttetni ebédre nagyival. És ha zárva van a sarki bolt, nem lehet tojást szerezni. Legalábbis Berci így gondolta. De a nagyi másképp. Azt mondta, ahol tyúkok vannak, ott tojásnak is lennie kell. Átsétált Erzsi nénihez, és egy kosárnyi tojással tért vissza. Az ebéd finom lett. A tyúkok tojnak olyan jó tojást, mint amilyet a boltban lehet kapni.” 1_kep_nyar_nagyi_net.jpg

 

Ecsédi Orsolya: Nyanyacraft /Kell egy csapat! 2./ (korosztály: 8+)

A könyv a Banyavész kötet folytatása. A három jó barát Anka, Zizu és Báti kalandjai folytatódnak. Báti eltűnik és a lányok a fiú keresésére indulnak, ami Báti megmentésébe fordul át. A fiút számítógép- és játékfüggősége, berántotta egy virtuális világba, ahonnan csak úgy van menekvés, hogy a lányok utána mennek a játékba és erővel „hazahozzák” barátjukat. Amikor a gyerekek megerősítésre vágynak és keresik önmagukat, a digitális világ pillanatnyilag kényelmes teret kínál ahhoz, hogy olyan álarcot öltsenek magukra, amilyet szeretnének. Ugyanakkor ez egy csalóka világ, amiből nincs út a valóságba, ha az online térben szerzett tapasztalások nem alkalmazhatóak a való életben. A szereplők barátsága és egymás iránti hűsége igazi bajtársiasság, ami irigylésre méltó a mai világunkban. A könyv nyelvezete igényes, a beépített idézetek az előző kötethez hasonlóan igazi csemegék. Érdemes a kötet első részét is elolvasni!

 Minden, ami most kiemel az átlagból, az később is ki fog. Az lesz a fő erősséged. Szóval fel a fejjel (…)”

 3_kep_nyanyacraft_jo.jpg

Wéber Anikó: Az osztály vesztese c. könyv (korosztály: 9+)

A történet kiindulópontja: valaki visszamegy tanítás után a kihalt iskolába, az ottfelejtett mobiltelefonért. Az osztályban egy Mignion maszkba öltözött osztálytárs várja a telefonját kereső gyereket. Hasba üti, cipőfűzővel hátra köti a kezét, majd az ő fejére is maszkot húz, a feje fölé odaírja, hogy az "osztály vesztese". A felirattal együtt lefényképezi. Az éjszaka leple alatt a képet megosztja az osztály facebook oldalán.  A bejegyzés futótűzként terjed, miközben folynak a találgatások és a tanárok nyomozása. 

Megismerjük az ötödikes osztály gyerekeinek sorsát, gondjait, gondolatait, félelmeit. Mindegyik gyerek különböző, különféle háttérrel. Belelátunk a népszerű tanuló és a perifériára szorult gyerek helyzetébe is. A népszerű, mindenki által kedvelt, sportoló gyerekek bajait ugyanúgy megismerjük, mint az elhanyagolt szorongóét, a nagy erejű cigány fiúét, a mások által strébernek bélyegzett éltanulóét, vagy az osztály "hercegnőjének" nehéz pillanatait. A történetben nem különül el élesen a bántalmazó és a bántalmazott, mindegyik gyerek cipel valamilyen terhet, ezért mindenki úgy érzi, akár ő is lehetne az osztály vesztese. Ne feledjük a bántalmazás mindig válasz valamire!

A történet megrázó, mert átütően valóságos és hiteles, melyet az író napközis tanári múltját alapul véve jegyez le érzékenyen bemutatva az iskolai bántalmazást és felvillantva a gyerekek családi hátterét is. A regényt kiválóan fel lehet dolgozni pedagógussal egy adott osztályközösségben.

 „…gondold végig, hogy azzal, amit mondasz, megbántasz-e valakit. Aztán gondold végig, hogy ha nem mondod el, azzal kit bántasz meg. És végül gondold meg azt is, miért fontos, hogy kiderüljön az igazság.”4_kep_az_osztalyvesztese_kep.jpg

Kalapos Éva Veronika: Massza (korosztály: 14+)

A Massza az aggasztó cyberbullying (netes zaklatás) és az offline zaklatás témakörét járja körbe a középiskolások körében. Kemény és gyomorszájon vág. Kihagy a lélegzet. Semmi finomkodás.

Patrik egy átlagos középiskolás srác, de mégsem, mert túl szép arcú, verseket olvas, szaval és színjátszó körbe jár. Az elbeszélés, amit a főszereplő mesél el, a borzasztó véggel kezdődik, amiről akkor még nem sejtjük, hogy nem is egy szerelmi történet bevezetése. Patrikot pár osztálytársa a neten és a való világban is fenyegetni, bántani kezdi, majd folyamatosan és módszeresen zaklatják. Minderről a környezete szinte tudomást sem vesz, pedig talán csak értelmezni kellett volna az egyértelmű jeleket.

A kezdetekkor felvillantott befejezés valóban szörnyű végkifejletbe torkollik. Elmondhatatlanul szomorú, ha olyan szélsőségekig jut bárki (a bántalmazó és a bántalmazott is), mint ahova ez a történet kifut, ami mondhatni egyet jelent azzal, hogy nem voltak jelen, nem voltak ott, akiknek szeretniük, támogatniuk, óvniuk kellett volna az illetőt.

"Amit tőlem érdemes lett volna elvenni, már úgysem az enyém."

5_kep_massza_kepjo.jpg

 

Az idézetek az adott könyvből kiragadott részletek.

Fotók forrása: net

 

A téma bevezető írása is itt található a blogon: 

https://kulturnasi.blog.hu/2020/11/05/vedeni_es_vedve_lenni

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturnasi.blog.hu/api/trackback/id/tr4316288418

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása