VÉDENI és VÉDVE LENNI
2020. november 05. írta: Kultúrnasi

VÉDENI és VÉDVE LENNI

Hogyan tudjuk biztosítani gyerekeink online és offline jóllétét?

Világunk olyan ütemben fejlődik és változik, amivel lépést kell tudni tartani, különben lemaradunk. Ma az boldogul jól, aki divatos szóval, a reziliencia képességének birtokában van, azaz rugalmas alkalmazkodóképessége révén az erőteljes vagy akár sokkszerű külső hatásokhoz sikeresen adaptálódik.

Az aktuálisan mindannyiunkat érő impulzusok, mint például a digitalizáció, elidegenedés, lelki egészségromlás vagy említsük a legaktuálisabbat, vírushelyzet, valóban próbára teszik alkalmazkodóképességünket, sőt mérték- és tempóváltásra sarkallnak. Gondoljunk csak a tavasszal kialakult járványhelyzet szülte karanténra, home office-ra és e-sulira (amitől egyébként egy karnyújtásnyira vagyunk most is, tekintettel az újra kihirdetett veszélyhelyzetre). Hirtelen online üzemmódba való kapcsolást követelt meg valamennyiünktől. Mindenki egy merőben új helyzetben találta magát. A legtöbb munkavállaló és munkaadó, a szülők, a pedagógusok és igen még a diákok is, annak ellenére, hogy ennek a generációnak lételeme a digitális kommunikáció.

Az offline és az online világ alapvetés. Egyiket sem lehet figyelmen kívül hagyni, nem helyettesíti egyik a másikat. Kiegészítik egymást, teljesebbé teszik az összképet. Ahhoz, hogy mindkét világ előnyét élvezni tudjuk, az arany középutat kell megtalálni, és hidat építeni a két világ közé. A Z és az Alfa generáció énképe csakúgy, mint szocializációja merőben más, mint az X és Y generációé. A digitális bevándorló (a szülő) ezt okosan felismeri és arra törekszik, hogy a digitális bennszülött (a gyerek) számára biztonságos online teret teremtsen, mindig ügyelve a két világ közötti egyensúly fenntartására.

Az online világ számos előnyét és jó tulajdonságát elismerve (kapcsolatépítés, tanulásban segítés, ismeretbővítés, szórakozás, gyors elérés, még gyorsabb reakciók stb.), fontos azt is látni, hogy a túlzás mindenben káros, és beszűkíti az életteret. Ez alól a digitális világ sem kivétel.

kep1_gyerek_tablet3.jpg

 

A cyber világban számos veszély leselkedik a gyerekeinkre, ami ellen leghatékonyabban nem úgy tudunk és kell védekezni, hogy eltiltjuk őket ettől a világtól, hanem úgy, hogy felismerjük és elfogadjuk, hogy „szájbergyerek”-eink az általunk fejlesztett és alakított világhoz próbálnak idomulni és abban igyekeznek érvényesülni. Ahol ugyanúgy a mi feladatunk megvédeni őket, mint a sötétben vagy egy veszélyes környéken, csak az eszközök és a módszerek mások.

kep2_szulo-gyerek_beszelgetes.jpg

 

Ahhoz, hogy közel maradjunk egymáshoz online és a jelen világban is, figyelnünk kell egymásra. Jó esetben a család az a fundamentum, mely biztonságot nyújt. A meghittség valós kapcsolatot ad, a hétköznapi családi beszélgetések hidat képezhetnek két generáció között. A beszélgetés igénye alapvető emberi szükséglet. Egy szülőnek mindig nyitottnak kell lennie a gyermeke meghallgatására és a gyermekével való beszélgetésre. A szülőségnek olyan felelősséggel kell társulnia, mely biztos alapokat nyújt a gyereknek. Egy szerető, odafigyelő és oltalmat nyújtó közeg a gyermeknek stabilitást, kiegyensúlyozottságot és szárnyakat ad. A szülői  jelenlét az a minimum, mely biztosítja a szükséges időt a gyerek meghallgatására, kíváncsiságának és beszédörömének kielégítésére. Ez mindennapi szülői házi feladatunk. Gyökértelen fának nem nő koronája, tartja a közmondás.

kep3_iskola_gyerekek_1.jpg

 

A családi háttér nagymértékben meghatározza a gyermek kapcsolatait a kortársaival, nevelőivel, tanáraival, de az óvoda és az iskola az a társadalmi közeg, ahol a gyerek leginkább szocializálódik.  A családi alapfunkciók és nevelés mellett, azt kiegészítve tehát óriási feladata és felelőssége van a nevelési és oktatási intézményeknek is a gyerekek offline világban való biztos boldogulása kapcsán, csakúgy, mint a digitális felzárkózásban. Ahogy őszintén felételezzük, hogy optimális esetben a gyermekek megfelelő alapokat kapnak és hoznak a családból, úgy azt is joggal várjuk el, hogy a nevelési, oktatási intézmények is biztosítsák az alapkészségek és általános tudás elsajátítása mellett az együttműködési képesség kialakítását, csoportmunkákra ösztönzést, tehetséggondozást, diák- és szabadidősport népszerűsítését, megfelelő kommunikációs és vitakultúra átadását, közösségi lét népszerűsítését táborok és osztályprogramok szervezésével. Hosszú a sor.

Bízva abban, hogy képességeinkhez mérten családi, nevelési és oktatási téren mindent elkövettünk a jó alapok megteremtésével, Hérakleitosz szavaival élve is csak azt tudjuk mondani, hogy „Semmi sem állandó, csak a változás maga.” Mindehhez képest legtöbb, amit tehetünk, hogy az állandóan változó világunkhoz, szűkebb környezetünkhöz, a felmerülő próbatételekhez alkalmazkodva hatékonyan védjük gyermekeinket a digitális világ veszélyeitől az online világ adta előnyök kihasználása mellett.

Ám a digitális veszélyekkel szemben is csak úgy tudunk védekezni, ha tudjuk mivel állunk szemben. Napjainkra a kapcsolatok dinamikája megváltozott. A közösségi élet, az önkép és önértékelés alakulásának sokkal nagyobb százaléka zajlik online térben. Ahol a hagyományos normák és értékek átalakulnak, a korlátok lazulnak és a gyerekek sebezhetővé, kiszolgáltatottá válnak. A közösségi médiafelületek használatának legnagyobb veszélye az állandó online jelenlétre való igény, a pozitív visszacsatolásra áhítozás és az ott kialakult következmények nélküli kommentstílus, mely egyre durvább az anonimitás vagy „ha nem látnak, bármit szabad” illúzió miatt.  A bántalmazás sajnos általános jelenség és az egyik legelterjedtebb veszélyforrás a digitális világban is. A probléma nem orvosolható egyszerűen a net kiiktatásával. A zaklatás bármely formája (iskolai, netes, azaz a cyberbullying vagy bármely közösségi bántalmazás) a bántalmazott, a bántalmazó - akit sok esetben szintén bántottak - és a közönség ügye. Mert sokszor van közönség és sokszor éppen ezért történik a bántás. Van, aki fél és nem mer közbeavatkozni, van, aki cinkosként támogatja a bántalmazót, de mindenki érintett, a passzív és a helyeslő közönség is. Az online és az offline bántalmazás működési elve alapvetően megegyezik, általában egy közösség együttesen generálja és tartja fent, tehát csak együtt lehet képes a megoldására is, tartják a szakemberek.

Szülőként mi mást is kívánhatnánk gyermekeink mentális jólléte kapcsán, mint hogy:

  • gyerekeink ne legyenek védtelenek,
  • gyerekeink ne legyenek eszköztelenek,
  • gyerekeink tanuljanak empátiát,
  • gyerekeinknek legyen kihez fordulniuk,
  • gyerekeinket megfelelő védőháló (családi, iskolai és egyéb közösségi) vegye körül,
  • gyerekeink tudjanak megbocsátani,
  • gyerekeink képesek legyenek megbánni sértő tettüket,
  • gyerekeink egészséges érzelmi intelligenciájú, empatikus fiatalokká váljanak.

A kortárs gyermek- és ifjúsági irodalom is foglalkozik a digitális világ kihívásaival, így mind a gyerekek, mind a szülők, mind a pedagógusok segítségére lehetnek az aktuális problémákkal foglalkozó könyvek, ideális esetben a kapcsolódó író és olvasó találkozók is. 

Jövő héten a témához kapcsolódó könyvek bemutatásával folytatom.

 

Képek forrása: Pinterest

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturnasi.blog.hu/api/trackback/id/tr6916275190

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása